Sunday 16 October 2016

1.3 Hari Raya Aidilfitri

Hari Raya Aidilfitri disambut pada 1 Syawal tahun Hijrah. Perayaan tersebut juga dikenali sebagai Hari Raya Puasa, Hari Raya Fitrah, dan Hari Lebaran. Hari Raya Aidilfitri merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia tidak kira bangsa sama ada Arab, Inggeris, Melayu, India-Muslim, Cina-Muslim dan lain-lain bangsa di seluruh dunia yang beragama Islam bagi menandakan berakhirnya bulan Ramadhan yang mana umat Islam telah menjalani ibadat puasa dengan tekun. Ia merupakan antara dua perayaan terbesar bagi umat Islam, selain Hari Raya Korban.
Hari Raya Puasa bermula melalui dua cara iaitu melalui rukyah (melihat anak bulan) ataupun secara hisab (kiraan). Sekiranya melalui rukyah, apabila anak bulan kelihatan, ini menandakan bermulanya bulan Syawal, iaitu bulan ke-10 dalam Takwim Hijrah Islam. Di Malaysia, anak bulan akan diperhatikan oleh pegawai bertugas pada sebelah petang hingga waktu maghrib di beberapa tempat strategik.
Bermula seawal bulan Ramadan lagi,umat Islam akan membuat persiapan tertentu untuk menyambut kedatangan hari raya ini.Antara tradisi umat islam di Negara ini menjelang kedatangan 1 Syawal ini,adalah menyediakan pakaian baru untuk keluarga,menghias rumah dan membuat palbagai jenis kuih tradisi untuk di hidangkan kepada para tetamu yang datang berkunjung ke rumah.
Malahan itu, pada Hari Raya AidilFitri juga,umat islam akan menyediakan pelbagai jenis juadah tradisional seperti lemang,ketupat,nasi impit,dodol dan lain-lain.untuk tetamu yang dating berkunjung dan beraya di rumah. Bagi kanak-kanak pula ,mereka amat gembira kerana dapat bergaya dengan pakaian yang baru serta mendapat duit raya. Amalan memberi duit raya adalah satu tradisi yang diamalkan oleh masyarakat Islam di negara kita.  
Selain itu,pada hari raya juga umat Islam akan berkunjung ke pusara ahli keluarga dan saudara-mara.Selain itu,kemeriahan rumah terbuka dapat menyatupadukan seluruh rakyat Malaysia yang

terdiri dari pelbagai kaum untuk bersama-sama menyambut perayaan ini dengan penuh rasa gembira dalam suasana harmoni.